Gezonde huid

Hoe houd je je huid Gezond!

 

Een gezonde huid begint bij jezelf

 

Een gezonde huid begint bij jezelf, zelf kan je veel doen om een gezonde huid te krijgen en te behouden. Al zijn er ook een aantal factoren die ervoor zorgen dat een huid onrustig word en zich anders gaat gedragen.

 

Factoren die een huid kunnen beïnvloeden

 

Hormonen

medicatie

allergieën

weersveranderingen

verlaagde weerstand

aanleg

stress

 

Aan al deze factoren kan je zelf weinig doen omdat het factoren zijn die van binnenuit komen. Als je huid door de bovenstaande factoren beïnvloed word, kan je zelf alleen zorgen dat je je huid gezond houd. Kijk uit met overdaad aan crèmes want die werken vaak toch niet omdat het van binnenuit komt. Hieronder volgen een aantal tips voor hoe je de huid in conditie houd.

De huid is het grootste orgaan van ons lichaam soms zijn we er ons helemaal niet van bewust dat de huid ook een orgaan is.

 

70% van het lichaam bestaat uit water, een tekort daaraan zorgt voor een droge huid en er zullen rimpels ontstaan.

 

  • Reinig de huid dagelijks ’s morgens en ’s avonds, door allerlei factoren raakt de huid anders verstopt met stofdeeltjes uit de lucht. En ook is het niet verstandig om make-up te laten zitten, daardoor raakt de huid verstopt met als gevolg pukkels.

 

  • Smeer niet allerlei soorten crèmes door elkaar en kies een crème die bij je huid past. Vraag een goed advies over jouw huidtype en pas je crème daar op aan. Zelf dokteren is een niet altijd slim, daarvan zal de huid vaak erg onrustig van worden zoals eczeem ontwikkelen, uitslag, droge huid, extreem vette huid etc. Dus ga altijd voor een goed advies.

 

  • Anti rimpel crème, dat is de grootste onzin die er is, de rimpel zit zo diep in de huid, daar kan de crème niet bij. Het enige wat kan, is een oppervlakkig lift effect van de huid in de bovenste huidlagen. Beter kan je hydrateren met een goede hydraterende crème. Zo houd je de bovenste huidlagen soepel en ontstaan er minder snel rimpels.

 

  • Scrub je huid 1 keer per week, zo verwijder je de dode huidcellen en ziet je huid er frisser en gezonder uit. Ook als je op vakantie bent naar de zon mag je zeker 2 keer in de week scrubben. Zo behoud je veel langer je bruine kleurtje!

 

  • Smeer overdag een dagcrème, deze beschermt de huid tegen schadelijke invloeden van buitenaf. En smeer ’s nachts een nachtcrème die zorgt ervoor dat de huid gevoed word en ’s nachts zijn je huidcellen zeer actief waardoor de stoffen goed opgenomen worden. Er is wel degelijk een verschil tussen een dag en een nacht crème. In een dagcrème zit tegenwoordig een spf factor die tegen de zon beschermt en die heeft een nachtcrème niet. Ook heeft een dagcrème meer andere beschermende stoffen om je tegen kou, zon, wind, regen, verwarming etc. te beschermen.

 

  • Breng 1 of 2 keer per week een masker aan op het gezicht. Voor een hele vette huid een reinigend masker en eigenlijk is een hydraterend masker altijd goed, ook voor een vette huid. Dit omdat mensen met een vette huid, vaak zoveel chemische middelen gebruiken dat de huid uitdroogt.

 

  • Smeer de huid van het lichaam dagelijks in met een body crème, aanrader is Vaseline van intensive care. Dat werkt heel goed, ook bij een extreem droge huid.

 

  • Smeer je huid in met olie, olie zorgt ervoor dat de huid van nature minder alg aan moet maken waardoor je huid dus minder vet word. Een hele goede olie is Argan olie, dat is de Mercedes onder de oliën!

 

  • Breng een luchtige foundation aan en niet te dikke lagen, door dikke lagen make-up verstop je de huid.

 

  • Gebruik producten op natuurlijke basis. Veel goedkope producten bevatten chemische stoffen, deze stoffen worden niet door de huid opgenomen. Beter kan je kiezen voor producten op natuurijke basis, deze zijn huideigen en worden goed door de huid opgenomen. Zelf werk ik met producten van Oriflame, de resultaten zijn zeer goed met dit merk.

 

  • Eet voldoende groenten en fruit, deze bevatten stoffen die goed zijn voor de opbouw van de cellen in het lichaam en dan natuurijk ook voor de huid. Deze bevatten ook veel vitamines die de huid nodig heeft.Eet niet teveel fruit met veel suikers zoals bananen, druiven en mango, teveel suikers eten is niet goed.

 

  • Zorg voor gezonde voeding, iedereen vind een hapje en een drankje lekker maar alles met mate. Als je bijvoorbeeld vaak en veel alcohol drinkt, dan droogt je huid uit. Alcohol onttrekt water uit ons lichaam, denk maar eens aan de hoofdpijn na een avond stappen. Dat komt omdat de hersenen uitdrogen door de alcohol. Vandaar ook dat men als je veel alcohol drinkt beschadiging aan de hersenen over kan houden. Zo ook aan de huid. De huid word droger en droger en het vocht tekort kan op een gegeven moment niet meer aangevuld worden. Met erge rimpels en een droge huid als gevolg.

 

  • Drink niet teveel koffie en frisdranken, daardoor worden ‘afvalstoffen’ in de huid vastgehouden.

 

  • Drink vooral veel water en groene thee, die zorgen voor de hydratatie van de huid.

.

  • Eet je gezond! Pure chocolade is goed voor de huid! Volkoren producten: bevatten selenium en dat is goed voor de spijsvertering en beschermt tegen de zon. Vis en noten: Bevatten omega3 wat goed is voor stevige cellen en het houd het vochtgehalte op peil. Bosbes, zwarte bes, aardbeien, pruimen: bevatten antioxidanten, deze gaan cel beschadigingen tegen en beperken schade door de zon aan de huid.

 

  • Drink minimaal 1,5 liter water op een dag. Dat is ook goed voor de rest van je lichaam om je lichaam te zuiveren.

 

  • Eet niet al te vet en teveel zoetigheid, sommige mensen zijn gevoelig voor die stoffen en krijgen daar huidproblemen door. Het is overigens een fabel dat je van chocolade pukkeltjes krijgt. Je huid kan onrustig worden door de combinatie van de vetten en zoetigheid.

 

  • Roken en de zon is de meest schadelijke combinatie die je kan verzinnen. Als je jong bent zie je dat nog niet aan de huid. Hoe ouder je word hoe meer je dat gaat zien aan de huid als iemand rookt. Er ontstaan diepe rimpels en de huid is grauw, verstopte poriën rechts naast de ogen, grove huid, dikke huid en onherstelbare schade aan de huid.

 

  • Zorg voor voldoende slaap, onvoldoende slaap is niet goed voor de huid. En desnoods even een schoonheidsslaapje tussen de middag.

 

  • Douche niet langer als 10 minuten, het water droogt je huid en haren uit en al de zeep die je gebruikt zorgt er ook voor dat je huid en je haren uitdrogen. En een droge huid geeft meer kans op eczeem, allergieën en andere reacties van de huid.

 

  • Sporten, sporten is goed voor de elasticiteit van de huid.

 

 

 

 

 

 

 

Een leven lang een gezonde huid!