Voeten

Gezonde voeten beginnen bij jezelf!

 

Volg de onderstaande tips en u zal gezonde voeten houden zonder al teveel moeite. Het kost hooguit 5 minuten per dag om even aandacht aan de voeten te besteden, en zeg nu zelf, wat is 5 minuten op een heel leven

Wat kan Be Yourself Beauty voor u doen?

Als u echt om uw voeten geeft is een bezoek aan een pedicure ook belangrijk, ook Be Yourself Beauty kan u hierbij helpen. Gemiddeld is een bezoek aan de pedicure nodig om de 6 tot 8 weken. Wat houd een pedicure behandeling bij Be Yourself Beauty in.

 

Nagels knippen en vijlen

Verwijderen van eelt en likdoorns

Nagelriemen los maken, nagels polijsten, droge plekken op de voet polijsten

Nagelomgeving schoon maken

Nagels die neiging tot ingroeien hebben behandelen

Voeten met een crème masseren

 

De prijs van deze behandeing is €17,95

 

Wratten worden niet behandeld bij Be Yourself Beauty, ik adviseer u ook om daarvoor naar de huisarts te gaan. Die behandelen de wrat met stikstof, dat is een vele effectievere manier als met chemische pakkingen. Een wrat zit namelijk diep in de huid en is niet oppervlakkig te behandelen.

 

Ernstig ingegroeide nagels worden ook niet behandeld, vaak gaan die met een ontsteking gepaard. Deze moet behandeld worden met een antibiotica of ontstekinsremmende zalf. Ook moet de nagel vrij diep verwijderd worden en dat kan niet bij een pedicure daarvoor moet u naar een arts. Indien u een ontstoken nagel heeft moet u contact opnemen met een arts, wat u zelf kunt doen is in een badje met biotex of soda zitten (10 minuten) en de ontsteking daarna ontsmetten en met een pleister afdekken.

 

 

Klik hier voor de contact gegevens van Be Yourself Beauty.

Onze voeten zijn erg belangrijk, toch worden de voeten door veel mensen vergeten. Waarom? Waarschijnlijk omdat ze zo verstopt zitten in de sokken en schoenen de grootste tijd van het jaar. Toch zijn onze voeten belangrijk, zonder grote teen bijvoorbeeld hebben we geen balans en vallen we om. De voeten krijgen heel wat te verduren, we lopen, dansen, springen, dragen schoenen, sporten etc.

Dit alles zorgt ervoor dat de voeten en de nagels extra verzorging nodig hebben. Na de zomer bijvoorbeeld hebben we vaak veel op slippers gelopen, vaak hebben we ook veel zon gezien en hebben we lekker gezwommen, dit alles zorgt voor eelt, droge, gesprongen hielen en breekbare nagels.

Wie zelf zijn of haar voeten serieus neem verkleint de kans op eelt, likdoorns, ingegroeide nagels, voet schimmels en andere klachten aanzienlijk.

Een nagel van de tenen groeit maximaal enkele millimeters per maand.

 

Een voetschimmel herken je aan rode en schilferige huid aan de voeten. Vaak ontstaan pijnlijke blaasjes en kloofjes voornamelijk tussen de tenen. Dit geneest nooit vanzelf, een huisarts of dermatoloog kan middelen voorschrijven om de schimmel te bestrijden. Ook kan je zelf een crème kopen bij de apotheek Canesten heeft dat.

 

Wat kan je hier zelf aan doen:

 

Knip de nagels niet te kort en niet te rond af, dus zo recht mogelijk, wel mogen de hoekjes een beetje met een vijl afgerond worden. Want ook de puntjes kunnen ingegroeide nagels veroorzaken.

 

Was de voetendagelijks, liefs met water en een natuurlijke zeep, zo weinig mogelijk zeep, want zeep droogt de huid uit. Door vooral goed tussen de tenen af! Dit is zo belangrijk, als er namelijk nog vocht tussen de tenen blijft zitten, kan dat gaan broeien en ontstaat er voetschimmel (zwemmerseczeem) en dat kan weer schimmelnagels tot gevolg hebben.

 

Draag passende schoenen, hoe vaak ik niet hoor “ze hadden deze niet meer in mijn maat dus heb ik maar een maatje kleiner of groter gekocht”. Dat is zo slecht voor de voeten, van te kleine schoenen heb je kan op likdoorns, eelt, ingegroeide nagels, voetproblemen, te grote schoenen kunnen voor ernstige voetproblemen en een verkeerde houding zorgen. Het beste is al je de schoen aanhebt, recht gaan staan en je moet een vingertop ruimte hebben voor de in de schoen, je moet niet uit de schoen sloffen. Het beste is een schoen met een hakje van ongeveer 3 cm, te platte schoenen zijn zo slecht voor de voeten, denk maar eens aan slippers, totaal geen steun, dan kan je nog beter op je blote voeten lopen, dan heb je meer houvast, op slippers ga je alleen maar sloffen. Te hoge hakken zorgen voor voorvoet problemen zoals eeltvorming, likdoorns, verkeerde houding, ingegroeide nagels etc.

 

Doe regelmatig voetgymnastiek, dit zorgt ervoor dat de spieren in de voeten aangesterkt worden. Daardoor heb je met lopen minder snel last van vermoeide voeten.

 

Draag sokken van absorberen materiaal, synthetisch materiaal zorgt ervoor dat het vocht van het transpireren niet weg kan en zorgt dus ook weer voor allerlei huidproblemen van de voeten zoals eczeem en voetschimmel.

 

Draag leren schoenen, leren schoenen ademen en nemen vocht op. Plastic en synthetisch materiaal, zijn lekker goedkoop, maar voor je voeten uiteindelijk duurkoop! Want daardoor verhoog je de kans op schimmelinfecties, eczeem, allergieën etc.

 

Draag altijd slippers bij het zwembad, douches bij sportschool, douche op de camping. In dat soort ruimtes is de kans op een besmetting met schimmels en bacteriën het grootst.

 

Hoe herken je een schimmelnagel:

Meestal begint het bij de grote teennagel

Eerst verkleurt de nagel wit en dan word hij geel

Later word de nagel geelbruin of okergeel

De nagel word dikker, hobbelig en brokkelig

Uiteindelijk laat de nagel gedeeltelijk of in zijn geheel los

 

Als iemand last heeft van een schimmelnagel is dat heel moeilijk te bestrijden, een schimmel laat namelijk altijd sporen achter en zal grondig bestreden moeten worden. Dat betekent, zelf dagelijks de aangedane nagels behandelen, de schoenen met een speciale schimmelwerende spray insprayen, want in de schoen blijven de sporen ook achter. Dus ook als je schoenen gaat passen altijd zelf sokken meenemen en nooit met blote voeten schoenen passen!

Bedenk goed dat allerlei middeltjes die op tv voorbij komen voor kalknagels zijn en niet voor schimmelnagels. Die middeltjes zullen dus geen effect hebben op de schimmel. Bij een kalknagel hopen zich verschillende hoornlagen op, die vormen zo een dikke nagel. De nagel is stug, bos, breekbaar en dikker, vaak ik de nagel gewoon helder wit van kleur.

 

Scrub de voeten 1 keer per week. Gebruik een speciale voeten scrub, die is vaak wat grover dan een gewone scrub. Dat is fijn voor de voeten omdat de huid van de voeten vaak schilfertjes en eelt bevatten.

 

Smeer de voeten dagelijks in met een voetencrème. Dat voorkomt eelt en droge voeten. Verwen je voeten ook eens met een masker speciaal voor de voeten. Je voeten zullen na het maskertje helemaal opgeknapt zijn.

 

Ga niet zelf aan eelt snijden, een pedicure weet precies hoeveel eelt er verwijderd kan worden. Als je namelijk zelf teveel weg haalt kan dat heel pijnlijk zijn en kan je echt een paar weken last hebben van de voeten.

 

Likdoorns, ga niet zelf aan de slag met likdoornpleisters, die zijn duur en halen lossen het probleem niet op. In een likdoorn pleister zit salicylzuur, dat zorgt ervoor dat de bovenste laag van de huid verweekt. Een likdoorn is eigenlijk een opeenhoping van eelt, wat naar binnen is gegroeid. De kern vormt als het ware een puntje naar binnen toen. Het beste is om een likdoorn door een pedicure te laten verwijderen, soms zijn meerdere behandelingen nodig. Ook is het niet uitgesloten dat de likdoorn niet terug komt. Een likdoorn vormt zich op plekken waar veel druk komt in de schoen, door de schoen of door de stand van de voeten. Als de oorzaak niet opgelost word, zal een likdoorn altijd terug komen.

 

Een bezoek aan een podotherapeut is nooit verkeerd, als je aan aanvullende verzekering hebt worden de kosten daarvoor gewoon vergoed. Deze kijkt naar de stand van de voet, eventueel knelpunten etc. Zo kan hij zooltjes maken of speciale siliconen hulpstukken voor in de schoen als u last heeft van drukplekken en/of een verkeerde houding. Als u vaak vermoeide voeten heeft zijn de zooltje vaak een uitkomst!